Yeni Borçlar Kanunu bazı yenilikler getirmiştir;

Genel olarak kira kontratları ile ilgili giderlere ilişkin sorumluluklar şu şekilde düzenlenmiştir:

lMADDE 302- Kiralananla ilgili zorunlu sigorta, vergi ve benzeri yükümlülüklere, aksi kararlaştırılmamış veya kanunda öngörülmemiş ise, kiraya veren katlanır.

lMADDE 317- Kiracı, kiralananın olağan kullanımı için gerekli temizlik ve bakım giderlerini ödemekle yükümlüdür. Bu konuda yerel âdete de bakılır.

lMADDE 303- Kiraya veren, kiralananın kullanımıyla ilgili olmak üzere, kendisi veya üçüncü kişi tarafından yapılan yan giderlere katlanmakla yükümlüdür.

lMADDE 320- Kiraya veren, kiralananda, kira sözleşmesinin feshini gerektirmeyen ve kiracıdan katlanması beklenebilecek olan yenilik ve değişiklikler yapabilir.

lBu yenilik ve değişikliklerin yapılması sırasında kiraya veren, kiracının menfaatlerini gözetmekle yükümlüdür. Kiracının, kira bedelinin indirilmesine ve zararının giderilmesine ilişkin hakları saklıdır.

l2. Kiracı tarafından

lMADDE 321- Kiracı, kiraya verenin yazılı rızasıyla kiralananda yenilik ve değişiklikler yapabilir.

lYenilik ve değişikliklere rıza gösteren kiraya veren, yazılı olarak kararlaştırılmış olmadıkça, kiralananın eski durumuyla geri verilmesini isteyemez.

lKiracı, aksine yazılı bir anlaşma yoksa, kiraya verenin rızasıyla yaptığı yenilik ve değişiklikler sebebiyle kiralananda ortaya çıkan değer artışının karşılığını isteyemez.

İHTİYAÇ NEDENİYLE KİR SÖZLEŞMESİNİN SONA ERDİRİLMESİ

lİHTİYAÇ NEDENİ İLE TAHLİYE HAKKI KAPSAMININ GENİŞLETİLMESİ (MADDE 350- 351)

l ESKİ BORÇLAR KANUNUNDA KİRALAYANIN VEYA YENİ MALİKİN İHTİYAÇ NEDENİ İLE TAHLİYE HAKKI SADECE KENDİSİ, EŞİ VE ÇOCUKLARI İÇİN GEÇERLİ İDİ.

lYENİ BORÇLAR KANUNU İLE KİRALAYANIN VE YENİ MALİKİN, KENDİSİ, EŞİ, ALT SOYU VE ÜST SOYU İLE “BAKMAKLA YÜKÜMLÜ OLDUĞU KİŞİLER” İN İHTİYAÇLARI NEDENİ İLE DE TAHLİYE HAKKI GETİRİLDİ.

l İHTİYACIN ZORUNLU, SAMİMİ VE GERÇEK OLMASI GEREKMEKTEDİR.

l BÖYLECE, KARDEŞLER, DEDE, AMCA, HALA, TEYZE GİBİ AKRABALARIN İHTİYAÇLARI İÇİN DE KİRALAYAN TARAFINDAN KİRACININ TAHLİYE HAKKI YENİLİĞİ DÜZENLENMİŞTİR.

lBU HÜKÜM GEREK KONUT GEREK İSE DE İŞYERİ KİRALARI İÇİN 01.07.2012 TARİHİNDEN İTİBAREN YÜRÜRLÜKTEDİR.

KİRA ARTIŞ ORANLARI

lKİRA ARTIŞ ORANINDA ÜST SINIR (MADDE 344/I)

lKİRA ARTIŞ ORANINDA ESKİ BORÇLAR KANUNU’NDA BİR ÜST SINIR YOKTU. SÖZLEŞME SERBESTİSİ GEÇERLİ İDİ.

lYENİ BORÇLAR KANUNU, BU KONUDA YASAL BİR ÜST SINIR GETİRDİ.

lKİRA SÖZLEŞMELERİNDE KİRA BEDELİ ARTIŞI “ÜRETİCİ FİYAT ENDEKSİ” (ÜFE) ’Yİ GEÇMEYECEK ŞEKİLDE SINIRLANDIRILDI. · BU MADDE KONUTLAR İÇİN 01.07.2012 TARİHİNDEN İTİBAREN YÜRÜRLÜKTEDİR.

lBU MADDE UYGULAMASI İŞYERLERİ İÇİN 01.07.2020 TARİHİNE ERTELENMİŞTİR. İŞYERLERİ İÇİN ERTELEME TARİHİNE KADAR SÖZLEŞME SERBESTİSİ İLE KİRA ARTIŞI YAPILABİLECEKTİR. MEVCUT KİRA SÖZLEŞMELERİNİZDE ARTIŞ İLE İLGİLİ DÜZENLEMELER 2020 YE KADAR AYNEN UYGULANMAYA DEVAM EDECEKTİR.

Bu sayfada yer alan bilgiler tamamen fikir verme amaçlıdır, bağlayıcı değildir. Mevzuat ve içtihatların değişmeleri sonrasında bilgiler güncelliklerini yitirebilirler. Bu nedenle bu internet sayfasında yer alan bilgiler, dokümanlardaki eksiklikler ya da hatalar sonrasında bu bilgi ve evraklara dayanılarak yapılacak işlemlerden doğabilecek olan dolayı, doğrudan maddi / manevi zararlar ve masraflardan hiç bir şekilde sorumluluk kabul edilemez. En doğru bilgilere ulaşabilmek için lütfen tarafımızla iletişime geçerek, randevu alarak, en güncel bilgilere ulaşınız.