akhisar iş yeri kira sözleşmesi korona virüs

İstanbul kadar büyük çapta bir etki yaratmış olmasa da Akhisar ilçesinde de korona salgını sonrasında ekonomik olarak durgunluklar yaşanmıştır. Akhisar ilçesinde covid-19 salgını – korona nedeniyle restoranlar, kahvehaneler, internet salonları, kuaför ve berberler başta olmak üzere uzun süre kapalı kalmışlar. Ancak bu iş yerlerine ilişkin olarak kira işlemeye devam etmiştir.

Salgın süresince Akhisar’da işyerini kapatmak zorunda kalan veya işyerini kapatması bile salgının uzun süreli olarak ekonomik hayat üzerinde şu ana kadar yarattığı, muhtemelen bundan sonra da bir süre boyunca yarattığı olumsuz etkilerden kiracıların kendilerini koruma çabaları söz konusu olacaktır.

Borçlar Kanunu 324. Maddesi uyarınca “Kullanıma elverişli bulundurulduğu sürece kiralanan, kiracının kendisinden kaynaklanan bir sebeple kullanılmazsa veya sınırlı olarak kullanılsa bile kiracı, kira bedelini ödemekle yükümlüdür.” Bu nedenle; kiraya veren haklı olarak, kullanıma elverişli olarak sunduğu için kirasının ödenmesini isteyecektir.

İş yeri sahibi kiralayan – Kiralayan arasında yaşanan korona kaynaklı hukuki sorun nasıl çözümlenebilir ?

Bunun iki yolu bulunmaktadır. Sorunun arabuluculukla çözülmesi, arabuluculuk yoluyla çözülmesi

İşyeri kirası – Arabuluculuk süreci :

Böyle bir sorunla karşılaşıldığında dostane çözüm yolu, arabuluculuk başvurusu yapmak olacaktır. Çünkü arabuluculuk yoluna başvurulması taraflar arasında dostane bir çözüm yöntemidir. İlişkiler bozulmadan insanlar kırılmadan, hem hızlı hem de etkili çözüm olarak taraflar arabuluculuk başvurusu yapabilir. Bu konu ile ilgili olarak Akhisar’da arabulucuya başvurmanız yeterli olacaktır.

Arabulucuya yapmış olduğunuz başvuru sonrasında; Arabulucunun görevi kabul etmesinin arkasından; arabulucu kiraya verene kanunda belirtilen usuller yoluyla ulaşarak, konu hakkında toplantıya çağıracaktır. Akhisar ilçesinde yapılacak olan bu toplantıya, kiraya verenin şehir dışında olması nedeniyle katılması halinde telekonferans yoluyla katılım sağlayacaktır. Hatta kiraya veren, yurt dışında yaşıyor olsa bile hatta Türk vatandaşlığından çıkmış olsa bile tarafları toplantıya çağırarak her iki tarafın da seçeneklerini, yapabileceklerini artış hakkındaki beklentilerini arabuluculuk toplantısında dile getirmesine imkan sağlayacaktır. Arabulucu dostane bir şekilde taraflar arasında ortak bir çözüm yolu bulabilmek için, taraflar arasında müzakereler gerçekleştirecek , bu müzakereler sonucunda ortaya çıkacak anlaşma ise kanun gereği ilam niteliğinde belge (Akhisar Sulh Hukuk Mahkemesine üzerine şerh verilmesi istenerek – dava değildir, Mahkeme sadece uygunluk kararı verecektir) sayılacak ve kira sözleşmesinin üzerinde değişiklik yapma hakkı tanıyan ilam niteliğinde belge ile sorun dostane bir şekilde Arabulucu tarafından çözümlenebilecektir .

İşyeri Kirası – Dava süreci :

7226 sayılı Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun gereğince “01/03/2020 tarihinden 30/06/2020 tarihine kadar işleyecek işyeri kira bedellerinin ödenmemesi sözleşmenin feshi ve tahliye sebebi oluşturmaz.”

Bu nedenle 30.06.2020 tarihinden önce sözleşmenin feshi ve tahliye istenmeyecektir. Ancak 15.06.2020 tarihinden sonra kiracı aleyhinde icra takibi açılabilir ise de tahliye istenemeyecektir.

İçişleri Bakanlığı’nın İlgili Genelgesi kapsamında faaliyetleri geçici bir süre ile durdurulmuş olan Akhisar ilçesindeki (çay evi, erkek berberi, kadın kuaförü, güzellik merkezi, spor salonu, kafe, gibi ) işletmeler :

Geçici ifa imkansızlığı doğar – Kiracı Akhisar Sulh Hukuk Mahkemesinde Aşırı ifa imkansızlığı çerçevesinde TBK 138 kapsamı çerçevesinde kiracı Mahkemeden kira sözleşmesinin uyarlanması konusunda dava açabilir.

Kiranın uyarlanması davası ile geçmişe dönük kira işlemiş olan kira bedellerinin uyarlanması talep edilemez. Dava açıldığı, açıldığı tarihten sonra uyarlama istenebilir.

Akhisar Sulh Hukuk Mahkemesince uygun bulunması halinde; kira bedeli yeni koşullar nazarında indirilebilir.

Dava süresince kiracı sözleşme ile belirlenen bedeli ödemekle yükümlüdür, Mahkeme kararından sonra, ödenmiş olan kira bedeli takas edilebilir.

1 yılı geçmemiş olan kısa süreli kira sözleşmelerinde ya da kira sözleşmesinin sona ermesine 1 yıl kalması durumunda açılabilmesi mümkün olmaz.

Uyarlama davası için mutlaka Avukat yardımı alınız.

Bu sayfada yer alan bilgiler tamamen fikir verme amaçlıdır, bağlayıcı değildir. Mevzuat ve içtihatların değişmeleri sonrasında bilgiler güncelliklerini yitirebilirler. Bu nedenle bu internet sayfasında yer alan bilgiler, dokümanlardaki eksiklikler ya da hatalar sonrasında bu bilgi ve evraklara dayanılarak yapılacak işlemlerden doğabilecek olan dolayı, doğrudan maddi / manevi zararlar ve masraflardan hiç bir şekilde sorumluluk kabul edilemez. En doğru bilgilere ulaşabilmek için lütfen tarafımızla iletişime geçerek, randevu alarak, en güncel bilgilere ulaşınız